Monday, 14 April 2014

Pablo Neruda : No Hay Pura Luz / There is No Clear Light

Pablo Neruda
Pablo Neruda (1904-1973), Chilean poet, winner of the Nobel Prize for Literature in 1971.  Writing poems that deal with love, death, grief and despair, as well as ones assessing the past and present  Latin America and the struggle of its oppressed and downtrodden masses toward freedom.



The following poem appears in Memorial de Isla Negra (1964).


NO HAY PURA LUZ

NO hay pura luz
ni sombra en los recuerdos:
éstos se hicieron cárdena ceniza
o pavimento sucio
de calle atravesada por los pies de las gentes
que sin cesar salía y entraba en el mercado.

Y hay otros: los recuerdos buscando aún
qué morder
como dientes de fiera no saciada.
Buscan, roen el hueso último devoran
este largo silencio de lo que quedó atrás.

Y todo quedó atrás, noche y aurora,
el día suspendido como un puente entre sombras,
las ciudades, los puertos del amor y el rencor,
como si al almacén la guerra hubiera entrado
llevándose una a una todas las mercancías
hasta que a los vacíos anaqueles
llegue el viento a través de las puertas deshechas
y haga bailar los ojos del olvido.

Por eso a fuego lento surge la luz del día,
el amor, el aroma de una niebla lejana
y calle a calle vuelve la ciudad sin banderas
a palpitar tal vez y a vivir en el humo.

Crucifixion Series.3
Horas de ayer cruzadas por el hilo
de una vida como por una aguja sangrienta
entre las decisiones sin cesar derribadas,
el infinito golpe del mar y de la duda
y la palpitación del cielo y sus jazmines.

Quién soy Aquél? Aquel que no sabía
sonreír, y de puro enlutado moría?
Aquel que el cascabel y el clavel de la fiesta
sostuvo derrocando la cátedra del frío?

Es tarde, tarde. Y sigo. Sigo con un ejemplo
tras otro, sin saber cuál es la moraleja,
porque de tantas vidas que tuve estoy ausente
y soy, a la vez soy aquel hombre que fui.

Tal vez es éste el fin, la verdad misteriosa.

La vida, la continua sucesión de un vacío
que de día y de sombra llenaban esta copa
y el fulgor fue enterrado como un antiguo príncipe
en su propia mortaja de mineral enfermo,
hasta que tan tardíos ya somos, que no somos:
ser y no ser resultan ser la vida.

De lo que fui no tengo sino estas marcas crueles,
porque aquellos dolores confirman mi existencia.




THERE IS NO PURE LIGHT

There is no pure light,
 or shadow in memories.
They have become ash-grey,
Study 18.12
a dirty pavement
traversed by the feet of the people
who come in and out of the market.

And there are other memories, still looking for
              something to bite,
like fierce, unsatisfied teeth.
They gnaw us to the last bone, devouring
the long silence of all that lies behind.

And all that lies behind, nights and dawns,
the day suspended like a bridge between shadows,
cities, doors to love and rancour,
as if war had broken into the store
taking one by one all of the goods,
emptying the shelves
the wind blows through the broken doors
and makes the eyes of oblivion dance.

That’s why daylight comes with slow fire,
and love, the aroma of distant fog,
and street by street the city comes back, without flags,
trembling perhaps, to live in its smoke.

Yesterday’s hours, stitched by the
thread of life on a bloodstained needle,
between decisions endlessly unfulfilled,
the infinite beat of the sea and of doubt,
the quiver of the sky and its jasmine.

Who is that other me, who didn’t know
how to smile, who died of sheer mourning?
The one who endured the bells and the carnations,
destroying the lessons of the cold?

It’s late, late but I go on, I go on from example to example, without knowing the moral,
because, in my many lives, I am absent.
I am now, I am also the man I was.

Maybe this is the conclusion, the mysterious truth.

Life, the continuous flow of emptiness
which filled this cup with days and shadows,
all brightness buried like a former prince,
in his own infirm and mineral shroud,
until as late as we are, we do not exist.
To be and not to be – that is life.

Of all that I was, I bear only these cruel scars,
because those pains confirm my existence.

No comments: